Rīgas 1.pamatskolas-attīstības centra projekts
“Skola nākotnei: Digitālo prasmju un rīku integrācija mācību vidē” īstenošana
Rīgas 1. pamatskola – attīstības centrs no 2024. gada 23. oktobra līdz 2025. gada 18. aprīlim piedalījās Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra projektā “Mācāmies kopā”, kura mērķis bija pilnveidot skolas pedagogu digitālās prasmes, lai efektīvi izmantotu mūsdienu izglītības tehnoloģijas mācību procesā, īpaši koncentrējoties uz interaktīvo displeju, Soma.lv platformas un Chromebook datoru lietošanu. Projekts arī paredzēja digitālo mācību līdzekļu izstrādi, izmantojot mākslīgā intelekta (MI) sniegtās iespējas, tādējādi veicinot skolotāju radošo un profesionālo izaugsmi, lai nodrošinātu kvalitatīvu un iekļaujošu izglītību skolēniem.
Projekta laikā pedagogi iepazinās ar digitālo prasmju nozīmi izglītībā, guva ieskatu aktuālajos tehnoloģiskajos risinājumos un to pielietojuma iespējas mācību procesā. Pedagogi apguva, kā efektīvi izmantot dažādus digitālos rīkus-Classroom, Powerpoint, Canva, kā arī attīstīja iemaņas darbā ar Chromebook datoriem. Tika apgūtas gan teorētiskās zināšanas, gan praktiskās prasmes – sākot no Chromebook datoru pamatfunkciju izmantošanas līdz pat interaktīvu mācību materiālu veidošanai. Praktiskajās nodarbībās pedagogi radīja darba lapas, prezentācijas, apsveikumus un pat video materiālus. Uzmanība tika pievērsta mākslīgā intelekta iespējām izglītībā – pedagogi ieguva priekšstatu par mākslīgā intelekta darbību un izmantošanu mācību materiālu izstrādē, kā arī mācību stundu sagatavošanā. Tāpat tika pilnveidotas zināšanas par dažādu mācību platformu pielietošanu mācību procesā, veicinot digitālās kompetences attīstību.
Projekta aktivitātes tika īstenotas atbilstoši plānotajam grafikam un augstā kvalitātē. Visi uzdevumi tika veikti saskaņā ar iepriekš izstrādāto plānu, un sasniegtie rezultāti atbilda cerībām. Dalībnieku atsaucība un iesaiste projektā bija ļoti augsta – pedagogi ar lielu interesi un entuziasmu piedalījās aktivitātēs, izrādot vēlmi apgūt jaunas prasmes. Projekts veicināja arī savstarpēju sadarbību un komandas garu, stiprinot profesionālo kopienu.
Projekta laikā izvirzītie mērķi tika pilnībā sasniegti. Pedagogi apguva un pilnveidoja zināšanas par dažādiem digitālajiem rīkiem un to pielietojumu mācību procesā. Daudzi no iegūtajiem rīkiem un metodēm jau tiek izmantoti ikdienas darbā, piemēram, Google Classroom, Canva un PowerPoint, kā arī Chromebook datoru iespējas. Iegūtās prasmes tiek aktīvi pielietotas praksē – gan mācību materiālu sagatavošanā, gan skolēnu iesaistīšanā mācību procesā ar interaktīvām metodēm. Rezultātā ir uzlabojusies mācību kvalitāte un paaugstinājusies skolēnu interese par mācībām. Organizācijas darbā projekta rezultāti ir ieviesti, rosinot lielāku digitalizāciju un inovatīvu pieeju mācību satura veidošanā. Pedagogi dalās pieredzē ar kolēģiem un sniedzot atbalstu tiem, kuriem nepieciešams papildināt savas digitālās prasmes.
40% pedagogu apguvuši interaktīvo displeju lietošanu un regulāri tos izmanto mācību stundās.
100% pedagogu apguvuši digitālās mācību satura platformas Soma.lv izmantošanu, integrējot to vismaz vienā mācību stundā nedēļā.
Vismaz 10 pedagogi izveidojuši individuālos digitālos mācību līdzekļus, izmantojot MI rīkus, kas pielāgoti skolēnu individuālajām vajadzībām.
50% pedagogu regulāri izmanto Chromebook datorus mācību materiālu izveidē un mācību procesa nodrošināšanā.
Pedagogu digitālo prasmju novērtējums (caur aptaujām un testiem) uzlabojies par 30% salīdzinājumā ar sākotnējo stāvokli projekta sākumā.
Ieguvumi: Dalība projektā būtiski uzlaboja pedagogu IT prasmes. Dažādās aktivitātes palīdzēja iepazīt inovatīvas pieejas zināšanu apguvē un mācību procesa organizēšanā. Projekta laikā tika nostiprinātas un papildinātas zināšanas par digitālajiem rīkiem, kā arī attīstītas prasmes to lietošanā. Pedagogi kļuvuši vēl profesionālāki – apgūtās prasmes ļauj efektīvāk plānot un vadīt mācības, ietaupot laiku un resursus.
Izaicinājumi: Viens no izaicinājumiem projekta laikā bija dalībnieku atšķirīgais digitālo prasmju līmenis, darba temps un pieredze darbā ar tehnoloģijām. Šīs atšķirības radīja zināmas grūtības nodrošināt vienotu mācību ritmu un tempa līdzsvaru. Tomēr, pateicoties ciešai sadarbībai, atbalstošai attieksmei un komandas garam, šo izaicinājumu izdevās veiksmīgi pārvarēt. Pieredzējušākie pedagogi aktīvi palīdzēja kolēģiem, daloties zināšanās un sniedzot praktisku atbalstu. Tas veicināja pozitīvu un iekļaujošu mācību vidi, kurā ikviens dalībnieks jutās novērtēts un motivēts mācīties.
Atsauksmes par projektu: Projekts nodrošināja pedagogiem iespēju pilnveidot savu profesionālo izglītību un mācīties no kolēģiem, daloties pieredzē par tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā. Tas veicināja ne tikai individuālo, bet arī kolektīvo profesionālo attīstību, jo pedagogi apguva jaunus digitālos rīkus un metodes, kuras var veiksmīgi integrēt savā mācību darbā. Pedagogi kļuva elastīgāki un radošāki savā pieejā mācību procesam. Ilgtermiņā tas ir sekmējis mācību kvalitātes uzlabošanos un palīdzējis pedagogiem labāk sagatavoties nākotnes izaicinājumiem, vienlaikus veidojot modernu un elastīgu mācību vidi izglītības iestādē. Projekta gaitā ir paplašināts pedagogu redzesloks, sniedzot iespēju iepazīt jaunu, profesionāli nozīmīgu informāciju. Tā rezultātā pedagogi spēj efektīvāk un mērķtiecīgāk izmantot tehnoloģijas gan mācību procesā, gan ikdienas darbā.
Paldies!
Izsakām pateicību Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskajam centram par atbalstu, kā arī lektoriem – par kvalitatīvu nodarbību vadīšanu, jaunajām zināšanām un par brīvo, pozitīvo un radošo atmosfēru mācību laikā!
Liels paldies visiem projekta organizētājiem – ir paveikts liels un nozīmīgs darbs, lai projekts tiktu veiksmīgi realizēts. Kurss bija ļoti vērtīgs, noderīgs un aktuāls! Pateicamies par iespēju ne vien apgūt un attīstīt jaunas prasmes un zināšanas, bet arī nostiprināt esošās, pielāgojot tās mūsdienu digitālajām prasībām. Viss bija noorganizēts teicami – profesionāli un kvalitatīvi. Īpaša atzinība – zinošajiem un atsaucīgajiem lektoriem!
Projekta vadītājs: Sanita Plaude, Rīgas 1.pamatskola-attīstības centrs
RIIMC projekta koordinators: Aleksejs Lukjančikovs