Komunikācijas prasmes cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem

2025.gada 11. martā VEF kultūras pilī Rīgas 1. pamatskola – attīstības centrs organizēja starptautisku konferenci ,,Komunikācijas prasmes cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem,,. Konferenci atklāja Anita Pēterkopa, Rīgas valstspilsētas pašvaldības  Izglītības, kultūras un    sporta departamenta  Izglītības pārvaldes Vispārējās izglītības skolu nodaļas vadītāja, Laila Lapiņa, Rīgas 1.pamatskolas –attīstības centra direktore, Sigita Upmale, Valsts izglītības attīstības aģentūra  Mācību atbalsta un iekļaujošās izglītības departamenta direktore. Mūsdienu sabiedrībā mēs bieži dzirdam, cik svarīga ir spēja sazināties. Tomēr, ja mēs runājam par cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, šī spēja, kas mums šķiet pašsaprotama, nereti var būt lielākais izaicinājums. Komunikācija nav tikai vārdi, tas ir veids, kā mēs saprotam un esam saprasti. Tas ir pamats, uz kura balstās mūsu attiecības, mūsu spējas dalīties savās emocijās, vajadzībās un vēlmēs.

,,Kā mācīt skolnieku bez verbālās komunikācijas prasmēm,, dalījās Lorenzo Todone – Uzvedības analītiķis( BCBA) ar maģistra grādu speciālajā izglītībā, pasniedzējs izglītības iestādēs-IESCUM Zagrebas Universitāte un Rīgas universitāte, kā arī supervizors studentiem, kuri iegūst BCBA un BCABA sertifikāciju. ABBA konsultants ģimenēm, kā arī piedalās pētījumos par agrīnās intensīvās uzvedības intervences ar ( EIBI) uzraudzītāju kompetencēm. Viņš dalījās savā pieredzē un  praksē par komunikācijas prasmju veidošanu bērniem, kuriem nav verbālās valodas. Ne tikai teorētiski, bet arī ar praktiskiem piemēriem parādīja kā un ar kādiem paņēmieniem veidot, mācīt savstarpējo komunikāciju. Viņš uzsvēra, ka bērniem jāsniedz skaidra visu veidu kvalitatīva informācija. Mēs – pieaugušie esam par to atbildīgi.

Uz problēmjautājumu : ,,Kā man saprast un būt saprastam?,, mēģināja rasta atbildes dialoga veidā Rīgas 1.pamatskolas-attīstības centra izglītības metodiķe, lietišķās uzvedības analītiķe ABA speciāliste Vineta Cibiņa un Linda Stukule, Rīgas 1.pamatskolas –attīstības centra pedagoģe, lietišķās uzvedības analītiķe ABA terapeite.  Šajā uzstāšanās laikā tika izcelta efektīvas komunikācijas nozīme izglītības vidē un tās ietekme uz skolēnu spēju izteikt savas vajadzības. Tiek akcentēti komunikācijas izaicinājumi, īpaši starp bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, kā arī pārpratumu cēloņi – atšķirīga uztvere, konteksta trūkums un valodas sarežģītība. Runātājas dalījās ar praktiskiem piemēriem un uzsver, ka komunikācija ir jāveicina visā mācību procesā, ne tikai konkrētās stundās. Runas noslēgumā tika uzsvērts, ka veiksmīga komunikācija iespējama tikai sadarbībā starp skolotājiem, vecākiem un citiem speciālistiem, radot bērniem atbalstošu vidi.

 Ļena Kondratjeva, audiologopēde, Austrumeiropas un Centrāleiropas reģiona   treneris   Tobii Dynavox ABL. “Praktiskā Alternatīvā augmentatīvā komunikācija ( AAK): Pierādījumu pārvēršana praksē” aktualizēja AAK līdzekļu nozīmi kā alternatīvās komunikācijas veidu personām, kas nerunā vai kuru runa ir nepietiekami kvalitatīva, lai veidotos saprotama komunikācija. Lektore uzsvēra, ka svarīgi apgūt AAK līdzekļa lietošanas prasmi visām personām, kuras iesaistītas bērna audzināšanā un izglītošanā. Savstarpēji izmantojot AAK līdzekli ikdienā, mācīt komunikācijas prasmes reālās dzīves situācijās, iekļaujot nepieciešamos vārdus un frāzes aktīvai saziņai. Būtiski ir noteikt vispiemērotāko  AAK līdzekli, piemērojot to gan bērna kognitīvajām spējam, gan fiziskām spējam, gan pielāgojot valodas materiāla saturu katra individuālajām vajadzībām. Praktiskos piemēros varējām vērot AAK līdzekļu izmantošanas un līdzcilvēku iesaistes nozīmību bērnu ar funkcionāliem traucējumiem komunikācijas veidošanā.

Ainārs Beitiks, Rīgas 1.pamatskolas-attīstības centra direktores   vietnieks un Sarmīte Žura, Rīgas 1.pamatskolas –attīstības centra speciālais pedagogs runāja kā digitālie rīki ļauj pielāgot informāciju skolēnu individuālajām vajadzībām. Izmantojot Chromebook datorus, planšetdatorus, komunikācijas tāfelīti “Go Talk”, interaktīvo displeju, bezvadu kursorsviru un bezvadu slēdzi- pogu palīdzam skolēniem iegūt jaunas prasmes, raisīt prieku darboties. Izmantojot IT uzlabojas bērnu pašizpausme, neatkarība, samazinās komunikācijas barjera un palielinās pašapziņa.

                     Ilga Grīntāle, Rīgas 1.pamatskolas-attīstības centra izglītības metodiķes prezentācijā tika apskatīti bērnu ar funkcionāliem traucējumiem komunikācijas prasmju attīstības posmi un efektīvas stratēģijas to veicināšanai. Tika parādīts, kā šīs stratēģijas mērķtiecīgi ieviest ikdienas mācību procesā, lai bērns pakāpeniski apgūtu jaunas saziņas formas un spētu patstāvīgi komunicēt dažādās vidēs – skolā, mājās un sabiedrībā.

 Rīgas 1. pamatskolas – attīstības centra izglītības metodiķe Antra Krauce un speciālais pedagogs Arta Eversone stāstīja par komunikācijas atbalstu mācību procesā un dalījās savā pieredzē par simbolu valodas WIDGIT izmantošanas iespējām darbā ar izglītojamajiem. Sniedza īsu informāciju par savstarpējās komunikācijas nepieciešamību un būtisku nozīmi ikvienam cilvēkam, par simbolu valodu, kura ir viegli uztverama, saprotama un sniedz vizuālo atbalstu. Dalījās savā pieredzē par komunikācijas veidiem, par dienas, mācību stundas vai nodarbības kārtību, par sasniedzamo rezultātu un mācību stundas pašvērtējuma, kā arī uzvedības noteikumu atspoguļošanu vizuāli.

               Paldies Rīgas 1. pamatskolas – attīstības centra skolēnu vecākiem, kuru tēma „Ceļš uz sapratni. Komunikācijas izaicinājumi un risinājumi ģimenēm ar bērniem ar funkcionāliem traucējumiem” ir ļoti svarīga, jo sniedz iespēju izcelt izaicinājumus, ar kuriem saskaras ģimenes, un piedāvāt praktiskus risinājumus, lai uzlabotu bērnu un ģimenes locekļu savstarpējo komunikāciju. Konferencē tika gūtas atziņas, metodes, kas tiek pielietotas ikdienas komunikācijā ar bērniem, kuriem ir funkcionāli traucējumi. Paldies konferences sadarbības partneriem: Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamentam, Valsts izglītības  attīstības aģentūrai, Rehabilitācijas centram ,,Mēs esam līdzās,,,  Tobii Dynavox AB un kolēģiem no Vācijas OTTO Steiner skolas Minhenē., kuri prezentēja komunikācijas atbalsta sistēmu savā izglītības iestādē.